петък, 26 март 2010 г.

Инфотейнмънт по пантофи


На български език думата артилерия неслучайно е от женски род. Валерия Велева е тежката артилерия на вестник „Труд”. Година след година г-жа Велева правеше сладникави интервюта с първите държавни мъже, които публикуваше в поредицата „Политици по пантофи”. Въпроси от сорта на: „Г-н Иванов, в политиката Вие се утвърдихте като отговорен фактор, но малцина знаят за Вашата риболовна страст. Читателите ми не заспиват от вълнение да разберат дали Ви остава време за любимото Ви занимание и какво мислите за предлаганите промени в Закона за лова и риболова.” или: „Г-н Петров, Вие сте известен на широката публика както с мъжествените си изяви в Народното събрание, така и като научен работник в областта на... Какви са Вашите бъдещи творчески планове?” положиха у нас основите на т. нар. инфотейнмънт. В превод терминът означава забавление чрез информация.
Предтечите на забавлението чрез информация можем да открием в Гьобелсовата пропаганда, която развива цяла митология, придаваща човешки черти на нацистките лидери. Така например пропагандната машина убеждава немската нация, че любимото цвете на фюрера е еделвайсът, при положение че Адолф Хитлер е бил напълно безразличен към цветята въобще и към еделвайса в частност.
Какво постигна забавлението чрез информация на българска почва? То превърна любопитното във важно и по този начин замъгли, а в редица случаи напълно прикри важността и социалните последици от действията на политиците.
Отношенията Велева – Доган се разгръщат в класическата схема на инфотейнмънт скандал. Тази схема изглежда приблизително така: журналистическо „разкритие” – реакция на официалните власти - отговор на засегнатия – журналистически интерпретации – насочване на общественото мнение в желаната посока.
Ако извадим скандала от схемата обаче, ще се предпазим от информационната въдица, която е заложена, за да улови нашата първа сигнална система. Тогава бихме могли да надскочим злободневната уловка и да отдадем дължимото на същностния проблем.
В съвременния цивилизован свят ПР-специалистът не е сляп изпълнител на чужда воля или медийна секретарка с повишена мощност. В съвременния цивилизован свят ПР-специалистът е посредник между дадена институция от една страна и журналистите, от друга страна и в това свое качество той е гарант за обществения интерес.
Пак в същия съвременен цивилизован свят журналистите не говорят на „ти” със силните на деня, каквато е масовата практика у нас. Там политиците по никакъв начин не общуват с медиите в отсъствието на своя ПР, тук се дават интервюта по пантофи, правят се изявления по налъми и мъжки прашки. Там журналистите не си и помислят да безпокоят политиците по неофициални поводи и на личните им телефони, тук политиците звънят на журналистите или им пращат любовни СМС-и. Там информационните агенции имат стриктни правила за истинност и социална значимост, тук БТА може да публикува като оригинален текст всяко словоизлияние на завряния зет до своята тъща. Ако зетят си плати, естествено, и ако заема висока позиция в обществената йерархия.
Инфотейнмънт!

Няма коментари:

Публикуване на коментар